Fem restauranttrender som vil definere 2022!

Last ned din kopi av Trendrapporten

Fem restauranttrender som vil definere 2022!

Årets rapport fokuserer på fem restauranttrender i restaurantbransjen, fra helse, velvære og mattrender til endringer knyttet til kundeopplevelser. Ingen trendrapport ville vært komplett uten å ta for seg hvordan pandemien har påvirket bransjen. Vi ser også på hvordan teknologi bidrar til å diversifisere inntektsstrømmene, og andre teknologirelaterte temaer.

Det har vært noen utfordrende år for restaurantbransjen, men 2022 signaliserer nye muligheter. I takt med at Covid-19-pandemien nå begynner å vise tegn til endring, er verden sulten på unike opplevelser og matretter. Helse, velvære og hvordan vi tar vare på kroppen vår er fortsatt ting vi verdsetter høyt – fersk, sunn, sesongbasert og bærekraftig mat er nøkkelforutsetninger for restauranter som ønsker fremgang. Samtidig har vi nå vært innendørs så lenge at vi også lengter etter opplevelsene vi får av å spise ute. Oppslukende matopplevelser og temarestauranter blir nøkkeltrender i år.

Last ned din kopi av Trendrapporten

Restauranttrend 1

Helsebevisst mat vil dominere menyene

Et økende trend blant forbrukerne er et større fokus på et friskt sinn og en sunn kropp og livsstil. Dette fører til økt bevissthet rundt matvalg, noe som også gjenspeiles i dagens restaurantmenyer.

Restauranttrend 2

Teknologi – digitale tilbud øker

Teknologi gir løsninger på en rekke av restauranteieres utfordringer i år – alt fra problemer med forsyningskjeder til det å takle kundetrender og krav.

Restauranttrend 3

Matopplevelser

Mangfold, kvalitet og erfaring står høyt på listen over kravene til restaurantgjester i 2022.

Restauranttrend 4

Å drive en restaurant i 2022

Vi er tilbake til (relativt) normale forhold – i hvert ut ifra den nye normalen – noe som betyr at vi legger stor vekt på å ha en trygg, automatisert og godt utstyrt restaurant.

Restauranttrend 5

Å finansiere en restaurant i 2022

Det tradisjonelle restaurantkonseptet vil være nødt til å fortsette å tilpasse seg gjennom 2022 i takt med at leiekostnader og det økonomiske presset øker, og restauranteiere vil oppleve svingninger gjennom året.

Helsebevisst mat vil dominere menyene

Et økende trend blant forbrukerne er et større fokus på et friskt sinn og en sunn kropp og livsstil. Dette fører til økt bevissthet rundt matvalg, noe som også gjenspeiles i dagens restaurantmenyer. Vi ser et merkbart skifte i retning av rene og ferske råvarer i planteform. Og selv om kjøtt fortsatt er en stor del av forbrukerens kosthold, er måten dyrene har blitt oppdrettet og/eller fanget på nå både relevant og nødvendig for at restaurantgjestene skal forstå hvordan maten har nådd tallerkenen deres.

Vi er mer bevisste på hva slags mat vi spiser

Pandemien gjorde oss alle oppmerksomme på viktigheten av helse og velvære, og vi er mer bevisste enn noen gang før når det gjelder maten vi spiser og hvor den kommer fra. I 2022 spår vi at trenden med økt fokus på sunn mat vil fortsette. Tradisjonelle restauranter, hurtigmatkjeder og til og med leveringsbaserte mattjenester tilbyr sunne menyelementer som en standard, og dette vil fortsette å øke i år. Dette gjelder blant annet for selv de mest kjente hurtigmatkjedene – for eksempel McDonald’s, som har annonsert fem nye, ambisiøse Global Happy Meal-mål som skal nås innen utgangen av 2022. Dette innebærer å tilby mer balanserte måltider, forenklede ingredienser, være mer transparent med ernæringsinformasjon og drive med ansvarlig markedsføring.

Gjestene ser etter lokale råvarer

I 2022 vil restaurantgjestene i økende grad se etter restauranter som serverer lokalt produserte varer. Trenden med å kjøpe produkter fra lokale produsenter er fortsatt gjeldende. Ettersom problemene med forsyningskjeder fortsetter å påvirke verden, er det også forretningsmessig smart å kjøpe lokalt. Det reduserer de store fraktkostnadene forbundet med internasjonale varer og sikrer at produktene er ferske og av høy kvalitet, siden de ikke har blitt fryst ned for å forlenge holdbarheten. Dessuten støtter denne trenden også det lokale økosystemet og hjelper restauranter med å redusere sine karbonutslipp.

Teknologi – digitale tilbud øker

Teknologi gir løsninger på en rekke av restauranteieres utfordringer i år – alt fra problemer med forsyningskjeder til det å takle kundetrender og krav. Uansett om en restaurant er ute etter å gi en mer engasjerende eller interaktiv opplevelse, eller om de ønsker å strømlinjeforme prosessene i restauranten, bør (og vil) teknologi være en voksende del av den suksessrike restauranteierens verktøykasse.

Trenden med økt bruk av mobile menyer og digital betaling vil fortsette i 2022

Det har blitt stadig mer vanlig å være tilgjengelig på tredjeparts leveringsapper, men det nytenkende konseptet med å ta bestillinger på restaurantenes egne nettsteder vil fortsette å utvikle seg i 2022. For virksomheter som hovedsakelig tar utgangspunkt i innendørs servering vil det digitale tilbudet fortsatt være viktig i år. Digitale menyer med mulighet for bordbestilling vil være høyt prioritert blant restaurantgjestene. Det digitale tilbudet er nå en stor del av restaurantenes hverdag, og det bør tas hensyn til både i dagens og i fremtidige beslutningsprosesser for restaurantene.

90 prosent av gjestene undersøker restauranter på nettet

Nettbaserte anmeldelsessider og sosiale medier blir mer brukt enn noen gang i restaurantbransjen, og det kommer ikke til å endre seg, verken i år eller i kommende år. Ifølge OpenTable, et reservasjonsselskap for restauranter, undersøker 90 prosent av gjestene restauranten på nettet (mer enn andre typer virksomheter) før de bestemmer seg for hvor de skal spise.

I dag går folk nesten aldri hjemmefra uten telefonen eller en annen mobil enhet, noe som har resultert i økt bruk av mobile interaksjoner i restaurantene. Ønsket om at kundene skal kunne styre sin egen reise og foreta betalinger, vil føre til at trenden rundt mobile menyer og digitale betalinger fortsette å øke i 2022.

Matopplevelser

Forandringene som skjer i vertskap- og restaurantbransjen innebærer at den samme kunden én dag kan velge en eksklusiv matopplevelse som byr på flotte menyer og lokaler, for så å velge en uformell eller rask matopplevelse allerede dagen etter.

Mangfold, kvalitet og erfaring står høyt på listen over kravene til restaurantgjester i 2022.

Det har blitt mer viktig at restauranter skal være et sted hvor man både kan møte folk, oppleve ting og nyte god mat. Dette tøyer grensene for sektoren og skaper mangfoldige matopplevelser. Restauranteiere som løfter blikket utover bare kjøkkenet, og ser hva kunden og samfunnet virkelig ønsker og trenger av dem, vil blomstre i 2022. Det kan være en opplevelse helt utenom det vanlige, men også noe som er mer kjent for gjestene.

Restaurantene blir en scene i 2022

I 2022 er det mye som tilsier at restaurantene også vil bli en scene, ettersom restauranter som kan tilby mer en bare god mat og service vil få den største utviklingen. Å la gjestene oppleve noe nytt og å bringe liv til restauranten gjennom visuelle effekter, eller i noen tilfeller gjennom restaurantpersonalet selv, er noen av trendene vi forventer å se mer av i år. Også restaurantens oppbygging, design og struktur, kombinert med lyd og sensorisk teknologi, vil kunne bidra til dette.

Restaurantgjestene søker opplevelser som de vil huske, og det vil de få i et miljø som skaper stemning gjennom projeksjoner, animasjoner, kostymer, dans, sang, skuespill, historiefortelling, scenografi og interaktive forestillinger.

Å drive en restaurant i 2022

Vi er tilbake til (relativt) normale forhold – i hvert ut ifra den nye normalen – noe som betyr at vi legger stor vekt på å ha en trygg, automatisert og godt utstyrt restaurant. Restaurantgjestene er sultne på opplevelser som føles som fordums problemfrie dager, men i et miljø som er rustet for bemanningsproblemer, smittevern og smidige prosesser, og som kan gi kunden kontrollen tilbake – gjerne via teknologi.

I 2022 vil teknologien hjelpe restauranter med å yte bedre service

Pandemien vil, uansett hvilken retning den tar i fremtiden, fortsatt påvirke hvilke hensyn restaurantbransjen må ta i hverdagen – for eksempel med tanke på bemanning, fokus på trygge miljøer, den nye normalen og atferdsendringen til folk flest. Restauranter har integrert et stort grunnlag med effektive, automatiserte løsninger i restaurantene sine. Det å kunne reservere bord, se menyer, bestille mat og deretter betale på en selvbetjent måte, uten å være avhengig av et stort personale, har vært avgjørende for at restauranter har klart å holde åpent og fungere effektivt. Denne trenden vil fortsette å utvikle seg i 2022. Den kan sikre en god kundeopplevelse, samtidig som man også sikrer at mangel på ansatte ikke fører til forsinkelser eller et fall i servicenivået.

Endringer i restaurantvanene

Høyere matvarepriser og problemer i den globale forsyningskjeden har ført til at lokale produkter står høyt på agendaen i år. Som vi har nevnt tidligere, har mange restauranter opplevd økte inntekter gjennom takeaway og matlevering, men i 2022 forventer vi å se at kundene også kommer fysisk tilbake til restaurantene – med en viss fornyet forsiktighet. Sunne alternativer vil bli viktig for folk flest – i noen tilfeller for å motvirke de mindre sunne valgene som ble gjort under periodene med nedstengninger. Gjestene ønsker å få «restaurantopplevelsen», men ønsker samtidig sikkerheten til et kontaktløst, sunt og smidig tilbud.

Å finansiere en restaurant i 2022

2022 blir et definerende år for restaurantbransjen, ettersom restauranteiere tar fatt på de nye normalene. For de heldige vil ting gå tilbake til normalen når kundestrømmen nærmer seg det nivået den var på før pandemien. Men for mange vil det bli et år med fleksibilitet og mangfold, samtidig som verden finner veien tilbake til normalen etter pandemien. De som er i stand til å tilpasse tilbudene sine etter dette, vil klare seg best i år.

Muligheter for investorer

Det tradisjonelle restaurantkonseptet vil være nødt til å fortsette å tilpasse seg gjennom 2022 i takt med at leiekostnader og det økonomiske presset øker, og restauranteiere vil oppleve svingninger gjennom året. Pop-up-restauranter, food trucks og spøkelseskjøkken vil fortsette å øke i popularitet i år ettersom bransjen blir stadig mer mangfoldig.

I år vil bransjen kjempe for å komme seg på beina igjen, og vi forventer at det kommer til å bli mer som et maraton enn en sprint. Når bankene låner ut mindre penger og ikke støtter nye virksomheter, vil det bli vanskeligere å finansiere åpningen av nye restauranter i år. Mange større kjeder vil konsentrere seg om å gjøre det beste ut av det de allerede har i stedet for å ekspandere. Økende matpriser, leiekostnader og økonomisk press er noen av de ekstra utfordringene som restaurantene står overfor i år. Vi håper at ting bedrer seg raskt!

Det økende antallet tomme lokaler vil åpne nye dører for mulighetssøkende investorer i år, enten det er for restauranter eller lignende virksomheter. Mathaller og spøkelseskjøkken har blitt populære gjennom pandemien, og vi forventer å se at disse fortsetter å fylle tomme næringseiendommer i 2022.

Last ned en gratis kopi av rapporten her!

Kontakt os

Når du har fylt ut dine opplysninger vil du bli kontaktet av en av våre dyktige eksperter, som forteller mer om våre produkter og viser hvordan de fungerer i praksis.